Witamina B – występowanie, działania i właściwości

logo

Dobrze zbilansowana dieta to podstawa zdrowego stylu życia. Wprowadzając do swojej codzienności zdrowe produkty, dostarczasz do organizmu również wiele cennych witamin i minerałów. To właśnie one są niezbędne, aby organizm mógł sprawnie funkcjonować. Witaminy z grupy B wpływają między innymi na jakość skóry, włosów i paznokci, usprawniają metabolizm, poprawiają koncentrację, zwiększają energię. Do witamin z grupy B zalicza się między innymi takie związki jak: ryboflawina, tiamina, niacyna, cholina, kwas pantotenowy, pirydoksyna, biotyna, inozytol, kwas foliowy, kobalamina. Warto podkreślić, że wspomniane witaminy z grupy B nie są magazynowane w organizmie, w związku z tym konieczne jest dostarczenie ich wraz z pożywieniem. Dobrze zbilansowana dieta i aktywność fizyczna to prosty przepis na zdrowie i świetne samopoczucie. Czym są witaminy z grupy B? Gdzie występują? Jakie jest działanie witamin z grupy B? Sprawdź!

Witamina B – definicja ogólna

Do witamin z grupy B zalicza się szereg związków, które mają świetny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka. Niestety witaminy te w większości nie są magazynowane w organizmie, co sprawia, że jesteśmy narażeni na ich niedobór. Dobrze zbilansowana dieta jest kluczowa, jeśli chcesz, a aby Twój organizm sprawnie funkcjonował. W niektórych przypadkach pomocne mogą się okazać również suplementy diety. Jednak warto wcześniej wykonać badania, aby sprawdzić, czy faktycznie borykamy się z niedoborem jakiegoś składnika. Do witamin z grupy B zalicza się następujące związki:

  • witamina B1 – tiamina,
  • witamina B2 – ryboflawina,
  • witamina B3 – niacyna, witamina PP,
  • witamina B4 – cholina,
  • witamina B5 – kwas pantotenowy,
  • witamina B6 – pirydoksyna,
  • witamina B7 – biotyna,
  • witamina B8 – inozytol,
  • witamina B9 – kwas foliowy,
  • witamina B12 – kobalamina.

Wszystkie wymienione witaminy są niezwykle cenne dla organizmu. Właśnie dlatego warto stosować zdrową i zróżnicowaną dietę, która będzie bogatym źródłem różnych cennych witamin i minerałów.

Witamina B – w czym występuje?

Nie da się zaprzeczyć, że zdrowa dieta ma pozytywny wpływ nie tylko na funkcjonowanie całego organizmu, ale także na samopoczucie i wygląd. Jeśli zależy Ci na wszystkich tych aspektach, z pewnością wiesz, że Twoje codzienne posiłki powinny być dobrze zbilansowane i pełne cennych witamin i minerałów. Wiele osób wciąż żyje w błędnym przekonaniu, że zdrowe jedzenie jest niesmaczne. Otóż to przekonanie nie ma nic wspólnego z prawdą. Wystarczy odrobina chęci i kreatywności, aby stworzyć pyszne i pełnowartościowe dania. Oczywiście nie każdy lubi gotować. W takich przypadkach warto skorzystać z cateringu dietetycznego. Jeśli chcesz dostarczyć do organizmu niezbędnych witamin oraz minerałów, a do tego masz ochotę na smaczne posiłki, wybierz dietę standard lub dietę autorską odmładzającą i wzmacniającą odporność. To proste rozwiązanie problemu z gotowaniem, a także okazja, aby zaoszczędzić trochę czasu. Pyszne i pełnowartościowe posiłki możesz mieć zawsze pod ręką!

Jeśli chcesz samodzielnie komponować posiłki, warto zastanowić się nad tym, jakie produkty są świetnym źródłem witamin z grupy B. Witamina B1 znajduje się w chudym mięsie wieprzowym, produktach zbożowych, a także orzechach. Witamina B3 znajduje się w cielęcinie, wieprzowinie, a także łososiu i makreli. Witaminę B6 znajdziesz między innymi w mięsie z kurczaka, produktach zbożowych takich jak płatki owsiane, a także w papryce czerwonej. Z kolei witamina B7 znajduje się w wątróbce, żółtku, mleku, orzechach, grzybach. Źródłem witaminy B9 są między innymi nasiona roślin strączkowych, zielone warzywa liściaste, produkty pełnoziarniste. Jak widać, to właśnie podstawowe i zdrowe produkty spożywcze są bogatym źródłem witamin z grupy B. Jeśli nie masz przeciwwskazań, postaraj się spożywać codziennie różnorodne produkty, a z pewnością nie będziesz borykał się z niedoborami witamin i minerałów. Warto jednak unikać pożywienia, które jest wysoko przetworzone i pozbawione cennych wartości odżywczych.

Witamina B – jak się objawia jej niedobór?

Wykonywanie profilaktycznych badań jest bardzo ważne, ponieważ jedynie w ten sposób można kontrolować stan swojego zdrowia i reagować na pewne nieprawidłowości. Jeśli odczuwasz niepokojące objawy, pierwszym krokiem powinna być konsultacja z lekarzem i wykonanie odpowiednich badań. W przypadku niedoborów witamin i minerałów można wykonać badania krwi. Niestety objawy, które mogą towarzyszyć niedoborom witamin z grupy B, nie są jednoznaczne, dlatego nie wolno diagnozować się na własną rękę. Jedynie doświadczony specjalista może postawić trafną diagnozę i zaproponować skuteczne leczenie. W przypadku niedoborów witamin z grupy B możesz odczuwać następujące objawy:

  • ciągłe zmęczenie,
  • problemy ze snem,
  • pogorszenie nastroju,
  • problemy z koncentracją,
  • rozdrażnienie,
  • nadmierne poczucie lęku,
  • wypadanie włosów,
  • pogorszenie stanu skóry,
  • łamliwe paznokcie,
  • brak apetytu,
  • nudności,
  • pękające usta i pojawianie się zajadów,
  • nadwrażliwość na światło.

Niestety wymienione objawy mogą także być oznaką zupełnie innych schorzeń, dlatego nie powinieneś działać na własną rękę, jeśli borykasz się z uciążliwymi dolegliwościami. Wizyta u specjalisty i odnalezienie przyczyny problemu to pierwszy krok do dobrego zdrowia i samopoczucia.

Witamina B – na co pomaga?

Zastanawiasz się, jakie korzyści przyniesie Ci stosowanie zbilansowanej diety, która dostarczy do organizmu niezbędnych witamin z grupy B? Nie da się zaprzeczyć, że dobrze zbilansowana dieta może mieć bardzo pozytywny wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie i wygląd. Witamina B complex może pomóc w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, wspiera pracę układu krwiotwórczego i układu nerwowego, utrzymuje prawidłowy metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów. To jednak nie wszystko, witaminy te wpływają również na stan skóry, włosów i paznokci. Jak widać, zarówno witaminy, jak i minerały są niezbędne w diecie każdego człowieka, który chce dbać o swoje zdrowie i wygląd. Jeśli zaliczasz się do tego grona, koniecznie zwróć uwagę na produkty, które wybierasz na co dzień. Warto postawić na zdrową żywność i zrezygnować z produktów wysoko przetworzonych, które nie dostarczają cennych składników odżywczych. Oczywiście nic się nie stanie, gdy w Twojej diecie raz na jakiś czas pojawią się ulubione słodkie lub słone przekąski. Najważniejsze jest to, aby zachować balans. Twój styl życia powinien być dla Ciebie źródłem szczęścia i dobrego samopoczucia. Zmiana nawyków to ciekawa podróż, której finałem jest dobre samopoczucie i zadowolenie ze swojego wyglądu!

Witamina B – właściwości

Witaminy z grupy B regulują pracę całego organizmu i wpływają na wiele sfer, zaczynając od samopoczucia, funkcjonowania poszczególnych układów, a kończąc na wyglądzie. Nie da się zaprzeczyć, że niedobór poszczególnych składników w diecie może mieć poważne konsekwencje. Właśnie dlatego codzienna dieta powinna być różnorodna i dobrze zbilansowana. Do podstawowych właściwości witamin z grupy B zalicza się między innymi: wpływ na samopoczucie, koncentrację i pamięć, stan włosów, paznokci i skóry, jakość snu, regeneracji organizmu, procesy metaboliczne. Oczywiście to tylko kilka podstawowych właściwości. W przemyśle farmaceutycznym nie brakuje różnych suplementów, których celem jest uzupełnienie niedoborów. Jednak trzeba we wszystkim zachować zdrowy rozsądek i pamiętać, że więcej nie znaczy lepiej.

Witamina B – przeciwskazania

Istnieją pewne przeciwwskazania, jeśli chodzi o dodatkową suplementację preparatami, których zadaniem jest uzupełnienie niedoborów witamin z grupy B. Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę indywidualne nadwrażliwości na składniki konkretnego preparatu. Szczególną ostrożność powinny zachować także osoby borykające się z niewydolnością nerek, a także kobiety w ciąży lub karmiące piersią. Ta grupa powinna konsultować ze swoim lekarzem wszystkie dodatkowe suplementy, a także uważać na niektóre produkty spożywcze. Jeśli odczuwasz uciążliwe dolegliwości i podejrzewasz, że możesz borykać się z niedoborami witamin i minerałów, najlepszym rozwiązaniem jest wizyta u lekarza i wykonanie odpowiednich badań, a następnie zastosowanie dodatkowych suplementów, a także zmiana diety.

Witamina B – za co odpowiada?

Niedobory witamin mogą wiązać się z uczuciem ciągłego zmęczenia, zaburzeniami snu, drętwieniem palców stóp, bólami głowy i różnymi innymi dolegliwościami. Niestety biorąc pod uwagę te objawy, trudno jest wskazać konkretne schorzenie lub niedobór. Witaminy z grupy B odpowiadają między innymi za pozyskiwanie energii z pożywienia, nastrój i ogólne samopoczucie, a także regenerację organizmu. Z pewnością niedobór witamin może znacząco obniżać jakość życia i zwiększać odczuwanie uciążliwych dolegliwości.

Witamina B – działanie

Witaminy z grupy B są bardzo ważne szczególnie dla kobiet, które chcą zadbać o swój wygląd. Jeśli chcesz cieszyć się pięknymi i gęstymi włosami, zdrową i promienną cerą, a także idealnymi paznokciami, w Twojej codziennej diecie nie może zabraknąć produktów bogatych w witaminy z grupy B. To właśnie one mają ogromny wpływ na wygląd włosów, skóry i paznokci. Najwyższy czas zadbać o to, aby Twoje codzienne posiłki były dobrze zbilansowane. Jeśli to nie wystarczy, możesz sięgnąć na przykład po suplementy z biotyną, której zadaniem jest wzmocnienie włosów i paznokci. Z kolei niacyna ma bardzo duży wpływ na wygląd i jędrność cery. Jeśli chcesz opóźnić procesy starzenia się skóry, koniecznie zadbaj o dostarczenie do swojego organizmu odpowiedniej ilości witaminy B3, czyli niacyny, zwanej także witaminą PP.

Witamina B – cena

Jeśli nie jesteś w stanie dostarczyć do organizmu odpowiedniej ilości witamin i minerałów, w tym także witamin grupy B, możesz sięgnąć po odpowiednie suplementy diety. Wcześniej jednak warto skonsultować się z lekarzem. Na rynku jest wiele różnych suplementów, ich ceny również są zróżnicowane. Wszystko zależy od konkretnego producenta, a także dawki i postaci leku. Ceny wahają się w przedziale od 10 do nawet 80 zł za opakowanie.

Dobrze zbilansowana dieta jest kluczowa, jeśli chcesz cieszyć się dobry zdrowiem i samopoczuciem. To właśnie codzienne posiłki powinny być najlepszym źródłem niezbędnych witamin i minerałów. Niestety niedobór witamin z grupy B może przyczynić się do pojawienia się uciążliwych dolegliwości. W takich przypadkach powinieneś skonsultować się z lekarzem i rozważyć zmianę diety oraz dodatkową suplementację. Oczywiście nie każdy ma czas na codzienne gotowanie. Jeśli nie lubisz gotować lub chcesz zaoszczędzić trochę czasu i jednocześnie zadbać o zdrowie, możesz skorzystać z cateringu dietetycznego. To bardzo wygodna opcja dla zabieganych osób. Dobrze zbilansowane posiłki będą świetnym źródłem między innymi witamin z grupy B.

Zobacz kolejny artykuł

SUBSKRYBUJ NAS W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH!

POBIERZ APLIKACJĘ

Aplikacja mobilna Andrzejewski PRZYJACIELE – nasz cel to Wasze zdrowie! Tworzymy wyjątkowy projekt, który pomoże Wam zadbać o zdrowie z najlepszym w Polsce cateringiem dietetycznym Andrzejewski PRZYJACIELE.

Pobierz naszą aplikację, dzięki której:

  • zamówisz nasze dania,
  • zmodyfikujesz dotychczasową dietę,
  • ocenisz nasze dania,
  • sprawdzisz swój indywidualny kod polecający oraz stan „flamingów” na koncie lojalnościowym,
  • sprawdzisz oraz wybierzesz menu (u nas to bezpłatna opcja!)
  • poznasz lepiej naszą ofertę!