Badania na Uniwersytecie Monash.

Badania na Uniwersytecie Monash. Dieta przy zespole jelita drażliwego (IBS).

Od lat Uniwersytet Monashw w Melburne oferuje szkolenia dla dietetyków i lekarzy z zakresu diety low FODMAP . Nie bez powodu to właśnie naukowcy tamtejszego Wydziału Gastroenterologii  uchodzą za najlepszych specjalistów w tej dziedzinie. Od 2005 roku dzięki zdefiniowanej przez nich grupie związków występującej w żywności, specjaliści na całym świecie poznali źródło nasilania się objawów zespołu jelita drażliwego (IBS). Związki te określono akronimem FODMAP oznaczającym „fermentujące oligosacharydy, disacharydy, monosacharydy i poliole”.

Jakie grupy produktów są wskazane na diecie w zespole jelita drażliwego?

Po przebadaniu wielu grup produktów spożywczych pod kątem obecności związków, naukowcy wskazali czego unikać przy zespole jelita wrażliwego (IBS). Jednocześnie obszerne badania pozwoliły na opracowanie specjalistycznej diety low FODMAP dedykowanej osobom z zespołem jelita drażliwego. Znajdują się w niej produkty o niewielkiej zawartości FODMAPs, takie jak: 

  • Owoce: banany, pomarańcze, kiwi, cytryna, limonka, winogrona, truskawki, maliny, jagody, borówki, melon, grejpfrut, karambola, ananas. 
  • Substancje słodzące: syrop klonowy, cukier trzcinowy, biały cukier, glukoza, stewia, aspartam.
  • Mleko i produkty mleczne bez laktozy, ser szwajcarski, cheddar, parmezan, mozzarella, brie, camembert, mleko migdałowe, kokosowe, ryżowe, masło, sorbety. 
  • Warzywa: marchew, seler, sałata, pomidory, kukurydza, dynia, szczypiorek, papryka, kabaczek, bakłażan, cukinia, ogórek, kapusta chińska, bataty, kiełki bambusa.
  • Produkty zbożowe: produkty zbożowe bezglutenowe np. z prosa, ryżu, brązowego ryżu, owsa, amarantusa, kwinoa, kukurydzy, sago, kasza gryczana.
  • Orzechy i nasiona: orzechy włoskie, migdały, orzeszki ziemne, pekan, piniowe, makadamia, ziarna sezamu, pestki dyni, nasiona słonecznika.

Przebieg diety w zespole jelita drażliwego Low FODMAP

Podjęcie się przejścia na dietę w zespole jelita drażliwego trzeba traktować jak okres leczenia, a nie dietę na całe życie. Na 6- tygodni eliminujemy z diety produkty o wysokiej zawartości FODMAPs takie jak: 

  • Bogate w fruktozę: owoce (jabłka, gruszki, arbuz, mango, brzoskwinie, owoce z puszki w syropie, owoce suszone, soki owocowe), miód, słodycze, bogaty w fruktozę syrop kukurydziany, syrop z agawy.
  • Bogate w laktozę: mleko i przetwory mleczne (mleko, jogurty, mleko kondensowane, mleko w proszku, twaróg, maślanka, ser mascaropne, ricotta, lody, bita śmietana, kwaśna śmietana).
  • Będące bogatym źródłem oligosacharydów: warzywa ( szparagi, buraki, brokuły, kiełki brokuła, kapusta, karczochy, patisony, por, koper włoski, cebula, czosnek, groszek, okra), zboża (pszenica, jęczmień, ryż jedzone w dużych ilościach), rośliny strączkowe (ciecierzyca, soczewica, czerwona fasola), orzechy (pistacje, nerkowce).
  • Bogate w poliole: owoce (jabłka, morele, wiśnie, liczi, brzoskwinie, gruszki, śliwki, arbuz, śliwki suszone), warzywa ( awokado, kalafior, grzyby), słodycze (gumy do żucia), słodziki (sorbitol, mannitol, ksylitol, maltitol).

Następnie po kilku tygodniach diety rozpoczyna się proces ponownego wprowadzania  poszczególnych produktów do diety. Pozwala to osobom z zespołem jelita drażliwego na określeniu indywidualnego progu tolerancji dla każdy z nich. Po zakończeniu się całego procesu osoba dotknięta tym schorzeniem zna konkretnie produkty z grupy FODMAP wywołujące w jej przypadku nasilenie objawów IBS. 

Zasady

Podjęcie decyzji przez osobę zmagającą się z zespołem jelita drażliwego o przejściu na dietę low FODMAP musi poprzedzić konsultacja z lekarzem. Niezbędna jest także stała kontrola ze strony specjalisty nad procesem przechodzenia przez kilka tygodni samej diety oraz przy wprowadzaniu poszczególnych produktów po jej zakończeniu. 

Trzeba pamiętać, że jest to dieta pomagająca poznać działanie naszego organizmu, dlatego istotna jest świadoma decyzja o jej podjęciu i specjalistyczna pomoc w tym zakresie. 

Zobacz kolejny artykuł

Chcemy podzielić się z Tobą tym co nas interesuje, czego tematykę zgłębiamy i chcemy przekazać ją dalej. Jesteśmy zespołem kucharzy, specjalistów żywienia oraz osób interesujących się tym jak zachować zdrowie ciała i duszy. Dzięki doświadczeniu zdobytemu przez lata w pracy na kuchniach, czy z klientami możemy teraz tworzyć treści dla Was.
Stan choroby naszego ciała to odstępstwo od pełni zdrowia organizmu. Kiedy zaburzona jest jego równowaga zaczyna to także wpływać na jakość naszego codziennego życia. Insulinoodporność jest jedną z tych chorób, które przez swoją obecność wpływają na nasze codzienne funkcjonowanie i mogą mieć niebezpieczne skutki w przyszłości.

SUBSKRYBUJ NAS W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH!

POBIERZ APLIKACJĘ

Aplikacja mobilna Andrzejewski PRZYJACIELE – nasz cel to Wasze zdrowie! Tworzymy wyjątkowy projekt, który pomoże Wam zadbać o zdrowie z najlepszym w Polsce cateringiem dietetycznym Andrzejewski PRZYJACIELE.

Pobierz naszą aplikację, dzięki której:

  • zamówisz nasze dania,
  • zmodyfikujesz dotychczasową dietę,
  • ocenisz nasze dania,
  • sprawdzisz swój indywidualny kod polecający oraz stan „flamingów” na koncie lojalnościowym,
  • sprawdzisz oraz wybierzesz menu (u nas to bezpłatna opcja!)
  • poznasz lepiej naszą ofertę!